Yasnakk: Evaluering Av Hus-ya - Yasnakk

Jump to content

• (6 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Last »
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Evaluering Av Hus-ya

#1 User is offline   Nikolai Icon

• Basileus Romaion
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • Group: Admin
  • Interests:Data, bøker, historie, kristendom, YA

Post icon  Posted 12 September 2008 - 01:11 PM

Som lovet, er det nå tid for evaluering av hus-ya. I denne tråden kan du komme med alt du har på hjertet, enten anonymt med brukernavn anonym1 eller anonym2 og passord anonym, eller med din egen bruker. Så klart kan du også komme til oss ledere direkte.:)

Så hva tenker dere? Fungerer det? Har inntrykk av at mange er veldig fornøyd med hus-ya, etter tilbakemeldingene vi har fått fra enkelt-personer, men vil anta det også er ting å ta tak i. Hva fungerer? Hva fungerer ikke? Er det noe som kan gjøres annerledes? Noe som du føler mangler? Noe som du mener det er for mye eller for lite fokus på?

Discuss.
0

#2 User is offline   anonym1 Icon

• Nydøpt
  • Pip
  • Group: Anonym

Posted 12 September 2008 - 02:00 PM

Har aldri deltatt paa et hus-ya mote, men har hort mange tilbakemeldinger fra andre som kanskje ikke bruker denne siden og har deltatt
Skulle forresten gjerne hort om antallet folk paa fredagsmoter eller i husgruppene har okt, eller minket, etter dere startet hus-ya, og hva den konkrete maalsettningen med opplegget er?

Positivt: Flott med mindre grupper, kommer tettere paa hverandre i et mindre fellesskap, mange som sier dette. Vokser som kristen.

Negativt: Skummelt med mindre grupper. Hoyere terskel for aa komme paa et slikt mote, i forhold til aa dumpe innom et "vanlig mote". Stress med reising. Daarlig info paa semesterplan i forhold til planlegging av hvor og naar.

Foreslaar en evaluering paa et mote hvor alle er samlet, hvor de fyller ut skjemaer, hvor det staar konkrete sporsmaal, ikke bare en lapp hvor de kan skrive hva de vil. Er nok den greieste maaten aa gjore det, da kan det skje anonymt og ved aa stille konkrete sporsmaal blir folk minnet paa ting de ellers ikke ville kommet paa.
For faa av de som er paa ya bruker ya-siden til at det som kommer opp her er nok.
0

#3 User is offline   Thor Haakon Icon

• 1337
  • PipPipPipPipPipPip
  • Group: Moderatorer

Posted 19 September 2008 - 08:14 AM

regner med dere drar i gang en evaluering på et vanlig YA-møte (papir-anonym) slik som personen over sa.
0

#4 User is offline   Nikolai Icon

• Basileus Romaion

Posted 30 September 2008 - 02:16 PM

Eh... Trodde det var større interesse for å si sin mening enn dette... Kun to personer, og attpåtil to som ikke har vært på et eneste møte...? Vel, takk for deres bidrag, det tas selvsagt imot med takk.:) Men det er klart, vi ønsker enda mer å få tilbakemelding fra de som faktisk har vært der.:)
0

#5 User is offline   Dengladejento Icon

• Menighetssekretær
  • PipPipPipPipPip
  • Group: Members
  • Interests:JESUS, YA og KRIKFANA <3 ;]

Posted 30 September 2008 - 05:23 PM

Jaa, jeg får min annledning på fredag på YA å fortelle om mine tanker ang. Hus-YA.. :)
Men jeg var ikke så veldig begeistret for husya i begynnelsen. Fordi jeg syntes det var veldig dumt at det gikk enda lengre mellom hver gang jeg fikk se folk, som jeg allerde så lite til fra før.. Men har nettopp lest en bok, som fikk meg til å se på det i en ny vinkel :)
Men jeg synes det er veldig koselig og samles i hus, og for de nye som kommer, er det mye enklere å bli sett, enn på et vanlig YAmøte i betlehem. Dessuten, er det mye enklere å snakke sammen i en liten gruppe om alt som vi måtte ha på hjertet og lettere å komme med ting vi ønsker å be for! ;)
0

#6 User is offline   anonym1 Icon

• Nydøpt
  • Pip

Posted 30 September 2008 - 08:38 PM

Jeg har vært konfirmant i Betlehem og har noen ønsker og tanker som jeg tror kan være til hjelp. I alle fall for guttenes del. Jeg hadde ofte ikke lyst å gå på undervisningen fordi at jeg synes det var kjedelig og jeg savnet happenings på programmet som var litt utenom det tørre vanlige. Jeg tror det hadde vært kult om det var mulig å oppdrive en leder som kunne tatt konfirmantene med litt ut og på turer og gjort litt aktiviteter som er utenom det vanlige. Kirken har for eksempel rappellering, klatring, skyting osv. Hadde vært stilig om en mann/ungdom kunne meldt seg som litt aktivitetsansvarlig. En som har vært ute før og som gjerne viser det kristne liv på en litt annen måte enn å sitte med ”tavleundervisning” hver uke. Gutter trenger gjerne et kick og noe de husker evt. gleder seg til, som gjør konfirmanttiden spennende og minneverdig. Bare et tips :macarena: :ja2: :)

Guds fred over dere alle!
(langt utenfor topic, men ok)
0

#7 User is offline   Thor Haakon Icon

• 1337
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 01 October 2008 - 09:39 PM

Nikolai, on 30/09-2008 - 14:16, said:

Eh... Trodde det var større interesse for å si sin mening enn dette... Kun to personer, og attpåtil to som ikke har vært på et eneste møte...? Vel, takk for deres bidrag, det tas selvsagt imot med takk.:) Men det er klart, vi ønsker enda mer å få tilbakemelding fra de som faktisk har vært der.:)

Det er vel ikke så mange aktive på dette forumet at det gjør noe..
0

#8 User is offline   Nikolai Icon

• Basileus Romaion

Posted 02 October 2008 - 01:06 PM

Ikke det det handler om.:)
0

#9 User is offline   anonym1 Icon

• Nydøpt
  • Pip

Posted 02 October 2008 - 10:24 PM

Tror ikke hus ya er løsningen for ya sin del. Dette fungerer ikke slik som det var ønsket (føler jeg). Man blir like godt kjent med hverandre på vanlig ya hver uke enn man blir på hus ya annenhver uke. Dette med å knytte tettere felleskap, skape en individuell tro osv. kan man gjøre bedre i en cellegruppe hver uke enn man gjør på hus ya. Da blir det også mer naturlig å være sammen med disse personene og gjerne reise på en hyttetur sammen osv. Det jeg mener kan være en løsning er å heller kurse cellegruppeledere og gjøre ting sammen som er kjekt og samtidig kombinerer det med utfordrende bibelundervisning. Gruppen kan møtes når det passer for dem og Betlehem har et møte for alle ungdommene sammen hver uke. (Dette er nødvendig i alle fall for min del).
Kom gjerne med motargumenter folks!
0

#10 User is offline   Nilssen Icon

• Kateket
  • PipPipPip

Posted 03 October 2008 - 04:44 AM

Forst og fremst vil eg bare si at det er gode poenger som skrives her.

Men jeg har egentlig bare lyst aa vinkle "sporsmaalet" i en annen retning.

Ofte, VELDIG ofte, har jeg "spurt" meg selv: Var dette bra? Ka fikk jeg ut av dette motet? Likte jeg talen? -og i dette tilfellet- Ka faar JEG ut av husya?

Det som jeg har erfart, hittil i mitt aar i USA, er at sporsmaalet:

Hva faar Gud ut av dette? Hva faar Gud ut av min lovprisning?- Og ikke hva jeg FOLER etter aa ha lovprist.
- I dette tilfellet: Hva faar GUD ut av HusYa?
Gir husya GUD aere?

- er veldig sunt. Jeg tror kanskje de(t) er et veldig viktig sporsmaal som ofte glemmes.
Det er utrolig lett for meg i hvertfall. Og naar jeg/vi har med jordens og himmelens skaper og gjore, saa mener jeg at Gud fortjener all lovprisning og aere, samt all fokus.(Jepp, kjempe utfordrende, men etterstrevbart). Derfor sporsmaalet: Hva faar Gud ut av dette?

Er nok litt vanskelig aa skjonne det jeg mener pga litt forskjell paa tastatur og i og med dette er skriftlig, men haaper dere faar tak i "hovedpoenget" som jeg provdeaa formidle...Beklager paa forskudd hvis jeg gjorde en daarlig jobb.

Men hendelse folkens! Eg gleder meg som en unge til aa se spreke og ikke fullt saa spreke igjen paa nyttarsleir! Det blir knallbra!
Glad i dere, brodre og sostre.
0

#11 User is offline   Thor Haakon Icon

• 1337
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 03 October 2008 - 02:03 PM

spørsmålet her er vel hva visjonen til husya er, og i hvilken grad den visjonen har blitt oppnådd i løpet av tiden det har eksistert?
den burde kanskje ha blitt presisert i første posten til nico?

vi har jobbet veldig mye med kommunikasjonsplattformen til stiftelsen jeg jobber for nå, så derfor er jeg litt opphengt i disse tingene (slik som nilssen setter fokus på noe jeg også syntes er veldig viktig, som har opptatt ham i den senere tid).
men det jeg ganske kort ville si er at det er viktig å ha en klar målsetting og visjon, slik at alle innad i teamet vet nøyaktig hva de jobber mot til enhver tid..

This post has been edited by Thor Haakon: 03 October 2008 - 02:06 PM

0

#12 User is offline   Nilssen Icon

• Kateket
  • PipPipPip

Posted 03 October 2008 - 02:27 PM

Jeg tror egentlig ikke at visjonen til husya er noe problem. Det folte jeg hvertfall var veldig klar naar jeg bodde hjemme for ca to mnd. siden..Men kanskje den kan videreutvikles litt(?) Fra aa skape og bygge relasjoner - fram mot aa gjore seg kjent i nabolaget.

Men greien er kanskje forventningene og "innstillingene" til 'oss' som gaar paa husya.? Hvor er fokuset? Mot Gud, eller hvor mye vi selv faar ut av det?
0

#13 User is offline   Kristian Icon

• Klokker
  • PipPip
  • Interests:Bensin

Posted 03 October 2008 - 11:11 PM

Hei alle sammen!
Hus ya er fint folkens. Min gruppe er litt redusert for tiden pga usa og at Daniel holder på med sitt… Det gjør egentlig ingenting siden Hassan er like kul som alle til sammen. (ja du skylder meg en). Skal ikke stikke under et kinosete at jeg som mange andre ikke likte idéen til å begynne med. Jeg trengte litt tid til å omstille meg til at YA ikke skulle være i Betlehem hver fredag. Jeg kunne ikke fått en bedre gruppe å være sammen med, og Eirik var den perfekte leder for gruppen. Det jeg savner er å kunne være sammen med alle ya folkene sammen i Betlehem. Det blir litt krasj siden jeg jobber annenhver fredag. Det er også mye å hente på å bli skikkelig godt kjent med de i gruppen og finne på ting sammen. Hyttetur er bra. Her ligger jo litt av ansvaret på deltakerne og deres initiativ, men lederne har også et ansvar.

Det jeg synes er negativt er at hele ya ikke samles hver uke. Det er noe som er ønskelig for min del. Det er også mange som velger å gå andre steder fordi hus ya er kanskje for ”tett på” eller at de generelt sett ikke liker konseptet. Her har vi YA folket en STOR utfordring. Må si at jeg også tror at cellegrupper er kanskje en bedre løsning. Man blir ikke kjent av å møtes noen timer annenhver uke. Hvis folk gjør det, så er det liten vits føler jeg. YA kan helle legge opp til flere turer og aktiviteter andre dager. Jeg føler egentlig at jeg blir bedre kjent med folk over en 2 dagers tur enn etter 2 ganger på Hus YA. Men det er veldig vanskelig å få 13-14 åringer til å fungere godt i en cellegruppe. Jeg kunne sagt mye om dette, men dere får heller spørre. :hmm: :ja2:

Jeg er enig med Nilssen. Selv om jeg kanskje tenker annerledes enn Elisabeth og de andre lederne om Hus YA så må jeg ha fokus på Jesus og ikke tenke så veldig mye på hva som passer MEG best. Hva er det beste for YA og hva er best for å kunne vinne mennesker og bygge relasjoner. Tror ikke at jeg vet det bedre enn lederne, men nå vet dere litt om hva jeg tenker.

Suss :wub:
0

#14 User is offline   Hassan Icon

• Kirketjener
  • PipPipPipPip

Posted 04 October 2008 - 04:28 PM

Må forsåvidt si meg enig i mye av det Kristian sier her, men alt i alt har husya, for min del, vært veldig bra!

Jeg var også veldig skeptisk med hele opplegget i begynnelsen, og det hjalp ikke på med at jeg måtte komme meg til Sotra annenhver fredag i tillegg. Men etter andre gangen, ble det bare bedre og bedre. Men et problem jeg tror mange har, er at de har en liten negativ innstilling til husya, også kommer de på et møte og finner ut at dette ikke er noe for de. Jeg sier ikke at alle føler dette, men jeg tror at en del gjør det. Jeg tror at man må være villig til å satse litt, og gå på husya med en positiv innstilling til det.

Er forsåvidt også litt enig i dette med at det kan være bedre å ha celle grupper som møtes en gang i uken, en å møtes i hus annenhver uke, men jeg tror tid kan være et stort hinder for en slik løsning. Folk har det travelt i uken med skole og diverse fritidsaktiviteter, og personlig tror jeg at det kan bli vanskelig å finne en dag i uken som alle kan komme.

Det ble litt rotete her, men håper dere henger med på hva jeg prøver å si :)

Gud velsigne dere!
0

#15 User is offline   pål bang hansen Icon

• Disippel
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 04 October 2008 - 05:16 PM

mye bra synspunkter her!

men jeg tenker det at på en måte så er hele poenge dette med smågruppene.
og hviss ikke gruppen fungerer så bra, så blir ikke synet på hus-ya heller så bra.

så jeg personlig føler ikke at hus-ya har fungert så bra, men bedre enn forventet.
men har hørt at andre grupper fungerer og det er jo posetivt.

men har sagt det før og sier det igjenn, skulle hus-ya fungere skikkelig bra må det satses på mer enn det gjør. skal mann bli orndtlig godt kjent med noen holder
det ikke og møtes annenhver uke. plutselig kan mann ikke ene gangen og da blir det fort 4 uker mellom hver gang mann treffes i mindre grupper.
men gruppen min ble ofte sittene og spille gitar og sånt så, så hvordan gruppen fungerte sier vell seg selv :)

men utenom gruppene har fungert veldig bra så det er tommel opp :ja2:
0

#16 User is offline   David Icon

• Pinnsvin
  • PipPipPipPipPipPipPipPip

Posted 04 October 2008 - 08:24 PM

Mye fin respons her. Tror det er veldig viktig å være klar over hvorfor vi har hus-ya. Jesu disippler hadde et veldig sterkt fellesskap, også etter Jesu død. Jeg tror også at hus-ya er bra for å utvikle et personlig forhold til Jesus. Den dag vi forlater menigheten, må vi ha et personlig forhold til Jesus for å klare oss som kristne.
The Hedgehog has spoken.
0

#17 User is offline   lille gutt Icon

• Klokker
  • PipPip
  • Interests:litt av hvert. svømming er en av de... det er en av verdens beste idretter

Posted 05 October 2008 - 09:18 PM

Jeg mener at Hus-YA burde være litt mer oppbyggende for oss som går på YA... Vi kunne for eksempel fått litt flere "utfordringer". Som å holde en åpning, lede/spille til lovsangen. For sånn som det er nå så føler jeg at det er litt sånn at jeg kommer på Hus-YA og setter meg ned i en stol og hører på hva lederene har å si. Og kommer det en "diskusjon" så er det hennholdsvis mellom lederene. Tror ikke dette er en ønsket retning for noen. Jeg håper på litt flere utfordringer. ikke bare til meg selv, men til alle. Alle burde få sjagsen til å få planlegge noe sammen med Gud.
0

#18 User is offline   Kristian Icon

• Klokker
  • PipPip
  • Interests:Bensin

Posted 05 October 2008 - 09:28 PM

For å svare litt på det med oppgaver under møtet osv. Det ble informert på ya på fredag at hvert enkelt hus skal ha ansvaret for "fellesmøtet" en gang hver. (også rullerer vi). Det er nytt av året og bidrar nok til at flere får oppgaver som åpning, møteledelse, lek, videokanon, LYDTEKNIKK, kiosk osv.

Foresten er det totalt mangel på lydteknikere i Betlehem. Hvis noen er hypp på å lære litt om lyd og bli lydtekniker i Betlehem. TA KONTAKT! Ingen særlige forkunnskaper er nødvendig.

Foresten... Er det ingen mannlige konfirmantledere i år?
0

#19 User is offline   Hassan Icon

• Kirketjener
  • PipPipPipPip

Posted 05 October 2008 - 09:52 PM

lille gutt, on 5/10-2008 - 21:18, said:

For sånn som det er nå så føler jeg at det er litt sånn at jeg kommer på Hus-YA og setter meg ned i en stol og hører på hva lederene har å si. Og kommer det en "diskusjon" så er det hennholdsvis mellom lederene.

Det er mulig det bare er meg, men jeg har ikke følt det sånn. Men igjen så har jeg vært veldig heldig med hus og husgruppe, og hvis du føler at det er lett for at man bare sitter og hører på lederne under møtene, så er dette noe som absolutt burde forandres på. Personlig føler jeg at lederne i huset jeg var/er i, har vært veldig flinke til å inkludere deltakerne i diskusjoner, samtaler o.l..

Når det gjelder det å utfordre oss som går på ya, så var jo det, så vidt jeg forstod det, en av tingene husya skulle hjelpe til med. Et av problemene på ya har vært at folk kan gå her i årevis uten å bli utfordret på noe. Mener å huske at dette var noe man skulle prøve å unngå, med hjelp av husya. Når det gjelder at folk isje blir utfordret nok på å utføre oppgaver på vanlige ya møter, så synes ikke jeg heller at det er så veldig bra, men jeg liker tanken bak at hvert hus skal være ansvarlig for ya møtene (på rundgang).

Flott å se at det er så mange som har meninger om husya!
Gud velsigne dokkar alle!
0

#20 User is offline   Nikolai Icon

• Basileus Romaion

Posted 05 October 2008 - 10:22 PM

Foresten... Er det ingen mannlige konfirmantledere i år?

Jeg ble lansert som eneste leder, men ingen spurte meg om jeg hadde anledning først.;) Så nei, per dags dato er det ingen mannlige konfeledere.

Alle: Strålende med tilbakemelding! Tror jeg kan si klart i fra at det ikke er aktuelt å fjerne hus-ya, som David sier er det en veldig viktig grunn, viktigere enn andre også viktige grunner, til at vi har hus-ya, og det er at vi dessverre er smertelig klar over at altfor mange går på ya over flere år uten å få et personlig, grunnfestet forhold til Jesus, noe som fører til at de ofte faller fra når de går ut av videregående og dermed ut av ya.

Men vi er ennå i en tidlig fase av dette, vi vil og må tilpasse det etter både deres ønsker og etter hva som er hensiktmessig for å nå målet til ya: Å utruste tenåringer for livet med Gud! Det er viktigere enn noe annet.:)
0

• (6 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Last »
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users